Wednesday, 19 July 2017

sembonia VS carloRino

02jun2017 - shoping hadiah besday yg ke 37 tahun...beg ke2 plg mahauu..hehe..reward utk diri sendiri..apa salahnyakan..dulu..ms .blog ni ditubuhkan.. d namakan sembonia sempena nama beg pertama...kira2 lebih 5 thn lps.. kekalkan je nama sembonia...still lg sayang beg lama tu....bye..

RAYA SEPANJANG ZAMAN 3

2013-adhwa, adib & azim

2014

2015 - anak dah 4 org
 2016

terkini- julai2017

RAYA SEPANJANG ZAMAN 2

2009-ADIB



2010-RAYA BERSAMA K.NORA





RAYA SEPANJANG ZAMAN


2006 - BARU KAWEN


2007-anak sorang

2008 -masih ber3




Monday, 12 March 2012

adhwa & klinik - siri 2..

assalamualaikum....
kali ni nak cerita pasal kisah biji2 kt badan adhwa lagi...12/3...aritu 5/3..
ptg tadi, pukul 3.30 amik adhwa kat skul...(saja amik lewat kit,sbb ingat klu siap awal leh balik umah terus)
lokasi klinik arini ialah poliklinik an'nisa..(Dr Nadira)..terletak di indra mahkota....
sampai pukul 4.....lam 5-6 org pesakit menunggu sama...pkl 5 masih menunggu giliran.sungguh la bosan n penat menunggu...adhwa dah macam 'cacing kepanasan n melecur' sbb terlalu lama menunggu..sibbaik ada majalah n mainan tuk mengisi masa..


5.35 dipanggil...doktor Nadira memang friendly..tgk kit dah tau n katanya VIRUS...n  trs menunjukkan gambar yg sama mcm biji2 kt badan adhwa tu..kul 5.40 dah leh kuar...YA ALLAH ..sakitnya hati,bukan sbb layanan doktor..tp sbb geram hampir 2jam menunggu,hanya 5 min je jumpa doktor...arhhh tension aku..dah le kesian adhwa ...aku pn lapau amat perut...


ape2 pn terima kasih ye doktor sbb memberi jawapan yang membuatkan aku n en somi lega yang teramat..
so kesimpulannnya..adhwa kena molluscum contagiosum...lets check...


Apa itu molluscum contagiosum?

ni lah contoh biji2 tu..amik lam intenet bukan ketiak adhwa ni ek..

Molluscum contagiosum adalah salah satu jenis penyakit kulit yang boleh dihidapi oleh kanak-kanak yang berumur antara 2 hingga 5 tahun. ..Kalau tengok sekali lalu nampak macam ketuat, tapi bukan...

biji2 ni naik di sekitar bawah ketiak dan lengan adhwa.Kesian la jugak, dah dekat 2 bulan dah.aritu sikit je,pastu makin merebak n dia kata gatal...doktor kata biji2 ni  akan hilang sendiri..Rupa-rupanya penyakit nie memang amik masa berbulan-bulan nak hilang...benda nie tak sakit..tapi ada sesetengah kes, ianya boleh menjadi gatal

lam ms 3-5 min tu, hanya berbual kosong ngn doktor..memang xde ubat n sebagai pencegahan, elakkan menggaru n berkongsi apa2 pakaian, tuala...so xde ubat diberikan...kos berbual dikenakan rm10...hehehe..dah wat kuar duit byk dah tuk baya..ingat mahau le ubatnya..

so sebagai upah buat diriku n adhwa..n tuk perabih duit yang xluak tu,,kami bungkus wat balik PIZZA...ada 3 jenis piza-regular, roti garlic & 4 soup n 2 ketul kepak ayam..alhamdulillah lega...n puas makan...

tq jgk kpd doktor kat poliklinik beserah sbb memberi kenyataan yang sama pasal penyakit ni,VIRUS...cuma aku sangsi n sikit xpercaya..hehehe almaklumlah..1st time jumpa...tp amatlah geram n menyampah kat doktor di klinik syed badarudin atas KETIDAK PAKARAN doktornya...senang2 je dia oyak ALAHAN..

kini persepsi aku berubah n beralih...doktor kerajaan memang best..(sebenarnya xsuka sbb kn MENUNGGU)..


kelam kabut balik, lewat pukul 6 suku br sampai skul adek..kesian amat anakku menunggu..ujan so KU xleh amik nge motor..

sekian tuk entry kali ni...jom semayang magrib....

Sunday, 11 March 2012

steamboat & mekup

arini ke ecm..makan jonny steamboat..wahhh..bestt..n kelam kabut..hehhe
teringat2 kat steamboat laa pulok...bila nak g make lg niii..tq kpd en somi sbb belanja ..lam rm60..tqvm..

jom layannnnn..gambar pn dah cukup menggambarkan betapa sedapnya...hehee

.



alhamdulillah...lega..




ni koleksi alat2 mekup setakat ni..eyeshadow entah mane ilangnya..semangat berkobar2 selepas mengikuti latihan bermekup anjuran kamsis polisas..hehehe...




Tuesday, 6 March 2012

imbau kenangan lalu


16 mei 2010, ahad ....pagi seperti biasa....tghr keluar mencari makan di kfc teluk cempedak..drive thru...dan balik kerumah dlm kul 2...lam pejalanan balik br prasan telefon tinggal kt rumah..

sampai rumah perkara pertama tgk ialah telefon...ada berbelas2 miscall dr ahli keluarga..amatlah pelik..n trs telefon kcik..tanya kenapa tel..byk kali ...
"k.na xtahu lagi ke" k.cik tanya...bakponya..."ma xdok..k.na"...aku pelik n masih tersenyum..takdok bakpo..."ma meninggal la"...pok pek2...kcik marah sbb xtahu..YA ALLAH..innalillah..aku terus menangis n tak terkata2...en somi pelik n datang tanya..adhwa plk pelik tgk ibu nangis..

cepat2 kemas barang n berangkat balik..kfc xsempat makan n jadi bekal makn dlm kete..kul 3 kami btolak balik.. lam pjalanan aku xhenti2 berdoa moga2 brita tu palsu...masih lg xcaya..

sempat telifon kawan opis,zuriani.. ckp balik kg MA meninggal..(masih lg duk pikir pasal jaga exam-masa tu polisas ngah exam)..lam pjalanan mesej bestfren lela n azma, bgtau blik kg..pastu dorg kol,..dpt msg selamat hari guru dr HANIS (x-student polisas)...semuanya masih segar dlm ingatan..

sampai umah dah lepas isyak..sempat semayang magrib isyak jamak di petronas pp..kt stesen myk tu ..rasa takut sangt nak balik umah..takuk nk tengok ma betul2 dah xde...

kt umah dah ramai sedara mara n jiran melawat..bukak je kete terus berlari naik umah..pintu kete xsempat tutup..dukong adib yang masa tu demam..naik umah trs letak adib kt sedara mara n berlari...tgk sekujur tubuh diselimut...YA..ALLLAH betul ...MA dah XDE...ms tu xtau nk buat apa..nampak ayah..n bah..n adik bradik lain..terus dakap bah n ayah...kesian ayah..kesian adik2 ku..p kcik n adk ema..aku ambil air semayang,bc yasin n mngucap byk2..supaya diri ini tenang n waras....

kak,abgri,bah,kcik,p n adek ema dah ada kt umah..then aku..yah...n uteh...alhamdulillah sempat baca yasin n mandikan jenazah...cik n nik lewat..dan hanya sempat mengiringi jenazah ke tanah kubur..dlm kul 11 @ 12 Ma selamat dikebumikan..semoga roh MA tenang di alam sana, ditempatkan dikalangan ahli2 syurga dan diangkat darjat oleh ALLAH..insyallah..

 MA..16/9/50- 16/5/2010
saat entry ni ditulis...beberapa kali hati sebak n airmata mengalir..sungguh diri ini terasa amat kehilangan,rindu yang teramat dan masih belum dpt terima bahawa MA dah xde...walaupun dan hampir 2 thn..

namun kenangan ini tetap segar di ingatan...Al-Fatihah utk arwah..sayang ma sangat2...besar sungguh pengorbanan ma membesarkan kami 11 adik beradik...terkilan juga hati aku xsempat nak kayakan ma dengan kemewahan dan kebahagiaan yang banyak..xsempat nak balas budi jasa ma walau sedikit...

buat adik beradikku..banyak2 lah doakan buat ma dan sedekahkan bacaan al-quran n yasin utk MA..ayah yang masih ada jangan dilupakan, disia2 kan...

Monday, 5 March 2012

streamyx


Alkisah streamyx..7/1/12

dulu masa daftar di telekom risau jugak..nanti ada ke masa nak beronline ni..dah le sebulan bil mahau..berbaloi ke tidak..
Hmm sekarang Nampak nya aku xde masa nak tengok tenet..bukan sbb xde ms nak b’online tp laptop kena berebut ..ngn Ku n anak2..Ku pantang bk tenet..download naruto,tgk online naruto, bola n bola lagi...
Anak2 pulak..upin ipin, mr bean, diego,dora..tom n jeri..abc..dan mcm2 lagi..nak2 lg adhwa skrg dh pandai tekan2 sendiri...

ibu jgk la yang tpaksa curi2 masa...n mlm ni berjaya mengupdate blog ngan 2 entry..hehehe..

pastu nanti astro pulak ye..sama jgk terpikir2 nanti ada ms ke tgk cite kt astro..klu ada channel kartun n bola..alamatnya memang aku duk baca surat khabar jelah je..hee..so tuk astro masih lg dlm ptimbangan...tp rasenya dgn pekembangan sekarang ni klu xde astro xsyokkk..

n satu lg..kalau la siri kartun animasi NORA tu..UMMI,CERITALAH PADA KAMI..akan ditayangkan kt astro...abisla aku klu xde astro gak..skrg pn byk citer pasau NORA n ANK2 kt asrto...n byk kali aku terlepas..

dan lagi satu lg..kesian en somi..klu ada plawanan bola liverpool lawan gak sibuk le mengangkut kami keluar tgk bola kt kedai..n sambil makan2...2jam ..huh  ..berasap aku n anak2...

so apa kata servay..hhuhuuu..kita tungguu...

adhwa & klinik

assalamualaikum...

alhamdulillah dapat juga menulis malam ni..pantang bukak laptop riuh suara adib & adhwa nak upin ipin, dora, pinggu dan macam2..sibbaik lps menyusu adib tido..sama gak ngan kakak adhwa..mlm ni adhwa tido awal..
kul 10 suku..kesan ubat batuk n gatal td kot..

sorry xde gambar..skadar coretan sahaja ye..jom baca...

alkisahnya..mlm ni nak cerita pasal kejadian arini..kul 3 pegi skul adhwa amik pegi hospital berserah kuantan..jumpa doktor..alhamdulillah dlm ms stgh jam semua setel..sebelum pegi td dah panjatkan byk2 doa moga dipermudahkan urusan n cepat..(pengalaman lepas ke klinik kerajaaan yang ambil masa 3-4 jam tuk satu2 urusan jumpa doktor).

kat badan adhwa naik biji2 kecik mcm biji2 berair..mula2 sikit sekrg dh merebak ...risau jgk...so doktor kerajaan kata VIRUS..sangat bagus dok tu..siap belek2 buku bg kita paham..pastu tgk2 buku lg tuk cr ubat ape yg sesuai...hmm xpaham sangat tp mengia jelah..hehhe..xpe balik memg ajat2 nak try serve intenet pe nyakit tu..dok bg ubat gatal..n krim...tp ubat sebenar tuk biji2 tu xde kt klinik kerajaan..so dok bg nama ubat n suruh cari di farmasi..ok ok tq doktor..

pantang larang byk..sperti xleh min milo,100plus,vitagen, cokelat..jajan..hmm lupa nk tnya apa kaitan ngan biji2 tu..apa2 pn mmg adhwa suka sgt 100plus,air gas,vitagen,milo n gula...-benda2 manis...dok jgk pesan jgn tido lewat..pelik..sama plk ngan kegemaran adhwa ..suka ngat tido lewat...

lam pjalanan balik, hati berbelah bagi ...so terus pusing ke klinik swasta..ok sama gak kejap je dah d panggil msk..dok pompuan ..bila tunjuk je biji2 kt bdn adhwa trs dia kata ALAHAN..hadus pulak..lansung xtgk doh n trs ketik2 komputer dia..n katanya bg ubat cecair n krim..hampesss..geram n nak tergelak pn ada..agaknya xsabar nk tgk cita korea la tu...xpuas hati aku tanya plk ubat air n krim tu tuk apa n mcm2 lg...katanya alahan pd makanan..hmm xtau logik ke x....lantak ko la doktor..so cepat2 keluar..xsampai 2langkah melangkah terus doktor tu sambung tgk cite korea dia..eiii..geram pulok aku...

so kesimpulannya...dua2 klinik/spital kerajaan n swasta mcm xboleh dipercayai...rugi plk xblaja betul2 bia aku je jd doktor..hahaha..(dulu cita2 nak jd doktor)...

hmm so buat ms ni aku n en somi akan cari lg ubat n cara tuk ubati biji2 adhwa tu..sabar ye sayang..kesian jgk klu time dia gatal tu..duk mengaru n x lena tido...

Wednesday, 29 February 2012

A l-Fatihah

ayah cik-raya 2011
28 mac, selasa..bangun pagi tgk ada 3 mesej..(tolongg aku xsuka dapat mesej byk-takut)..

Ayah Cik pintu geng meninggal jam 2pagi td..tu mesej dr uteh, k.cik & p...innalillah..semoga roh ayah cik ditempatkan bersama org2 yang dicintai ALLAH dan aman di sana ..

sedih dan terdetik dihati.'sian ayah, hilang tempat bmanja dan mengadu selepas kehilangan 'ma' mei 2010..

ayah cik - adik bongsu ayah dan sedara last ayah, setelah ayah long & mok ngoh meninggal lama dulu..so sekarang tinggallah ayah sorang2..kesian ayah...waaa..
sejak ma xde umah ayah cik la tempat ayah sokmo pegi n melepak..ke kb pasti singgah ke umah ayah cik,makan minum, tido n mandi..dengar ceramah sama2..sekarang.....
moga ayah tabah n  dapat menerima keadaan ini dgn tenaang...

alhamdulillah adhwa dh boleh baca al-fatihah, so kami sama2 baca al-fatihah utk arwah ayah cik & arwah tokma.
juga sedekahkan al-fatihah kepada keluarga kami..tok bah, ku, tokku, cek, adik beradik & sedara mara kami..

Friday, 24 February 2012

nak minum sila duduk ye

 entry malam ni sekadar perkongsian ilmu....jom baca & amalkan...


      1. Nabi melarang umatnya minum berdiri.. ini kerana ternyata secara perubatan, dlm tubuh kita terdapat penapis dipanggil sfringer. Saringan tersebut dapat terbuka ketika kita duduk, dan tertutup ketika kita berdiri. Air yg kita minum belum 100% steril untuk di olah oleh badan. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh sfringer kerana tertutup. Air yg tidak tersaring oleh sfringer terus masuk ke pundi kencing, boleh mnyebabkan penyakit batu karang.

2. Nabi juga melarang meniup air yg panas.. Logiknya kerana terdapat karbon dioksida pada udara hembusan tersebut.. jika ditiup ke air maka CO2 itu akan larut didalam air akan menghasilkan cecair bersifat asid, H2CO3 (asam karbonat) yg menyebabkan penyakit jantung

3. Nabi menggalakkan mandi sebelum wktu subuh kerana suhu air pada wktu tersebut mmbntu mmbuang lemak2 degil dalam badan.

4. Nabi melarang makan diselangseli dgn minum air kerana ia menyebabkan byk udara terperangkap di dalam badan dan menyebabkan badan berangin.

Sentiasa ada hikmah disebalik larangan dan suruhan Rasulullah SAW.. Jadi ikutlah walaupun sedikit.. kerana sedikit yg dilakukan beristiqamah lebih baik dari byk tnpa istiqamah.. =)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...